måndag, augusti 04, 2014

Tre år efter Utøya

Det är en stund sedan treårsdagen av den rasistiska terroraktionen som tog livet av sammanlagt 77 människor i Oslo och på Utøya. Nu har jag hunnit flytta tillbaka till Sverige. Det påverkar också funderingarna om det som har hänt efteråt. På årsdagen hade jag en artikel i Dagens Nyheter (översatt dagen därefter i norska Klassekampen):

En politiskt mognare bearbetning av terrorn i Norge hade krävt mer och skarpare konflikter. Mer obehag, för fler. Det är som att man aldrig kommer ett steg vidare, närmare en rejäl debatt om farliga underströmmar i det norska samhället.
Det är därför det känns skönt att komma hem – trots en kärlek till Norge som jag alltid kommer att bära med mig. Mycket är visserligen illa i den svenska debatten också. Och det är här vi ser nazister som marscherar och knivhugger. Men jag tänker på Leonard Cohens rader ”There is a war going on, between the ones who say there is a war, and those who say there isn’t”.

Läs gärna hela!

Ett nästan övertydligt exempel på den vilja till avpolitisering som jag nämner i artikeln, dök upp samtidigt i tidningen Dagens Næringsliv, där Kjetil Wiedswang för ett resonemang som slutar i prat om -- islamismen. Som om sambandet mellan Breiviks dåd och Breiviks ideologi är jämförbart med säg ISIS terror och drygt en miljard människors tro. Det understryker ytterligare poängerna i min artikel. Det blev också en kort diskussion i Studio Ett mellan oss.

I P4 Värmland pratade jag framför allt om själva den ödesdigra dagen.

Och så var det även besök i morgonprogram på SVT och, nedan, TV4.





 

Inga kommentarer: